PACKAGING FOTOGRAFIE

Een mooie verpakking is het halve werk

Een ogenschijnlijk simpele, maar toch heel specifieke tak van sport is packaging fotografie. Dit betreft de fotografie van producten die op verpakkingen worden weergegeven. Vaak gaat het om foto’s van het product in verschillende settings. Belangrijk uitgangspunt bij packaging fotografie is dat de foto’s op de verpakking de kernwaarden van het product optimaal moeten presenteren in het winkelschap.

De beelden op de verpakking moeten een product zien te verkopen
Opvallen in de chaos

Bij packaging fotografie worden meerdere foto’s van eenzelfde product gemaakt in verschillende situaties. Dit om op de verpakking aan te geven om welk product het gaat en welke bijzonderheden bij het product horen. De exacte invulling van deze fotografie is voor elk product weer anders. Vaak zijn foodstyling en fotostyling hierbij nodig, maar niet altijd.

Anders dan bij reguliere fotografie, dient bij packaging fotografie rekening gehouden te worden met de vorm van de verpakking, en dus op welke zijde of zijden het product weergegeven zal worden. We werken hier dus niet alleen maar twee- maar ook driedimensionaal.